Influencer Anne-Floor over het volgen van je hart | SGOTW #8

Geen torenhoge verwachtingen en niet één specifieke droom: go with the flow, dat is hoe Success Girl Anne-Floor (22) haar levenspad bewandelt. Van een beautyblog tot een fashion studie en een eigen bedrijf, met enthousiaste creativiteit gaat deze Success Girl aan de slag met wat ze op dat moment het allerleukst vindt.


Is haar aanpak te flierefluiterig of is dit juist dé sleutel tot succes om geld te gaan verdienen met iets waar je hart sneller van gaat kloppen?


Ik neem je mee in een verhaal over creativiteit, ongedwongenheid en het volgen van je hart.


Dit is het verhaal van Anne-Floor.



Part #1: The Story

Doordat Anne-Floor’s zusje haar tagde in de Success Girl Of The Week oproep, wist ik dat Anne-Floor een eigen business heeft. Maar wat al helemaal interessant is, is dat ze naast die business óók fashion influencer is met meer dan 13.000 volgers! Wie is deze Success Girl en hoe is ze gekomen waar ze nu staat?


It all started with a blog

Anne-Floor: ‘’Ik had vroeger nooit het idee dat ik een specifieke baan heel graag wilde, maar mode vond ik vroeger wel erg interessant. Ik wilde als kind bijvoorbeeld mijn eigen kleding uitzoeken en zelfstandig winkelen. Op de middelbare school had ik dat nog steeds wel, alleen toen kwam er ook een fase dat ik echt obsessed was met make-up en nagellak, haha. Al heel jong, rond mijn 12e, begon ik daarom met een eigen beautyblog.''


‘’Die blog staat niet meer online, want ik werd er heel onzeker van toen mijn klasgenootjes erachter kwamen. Ik schaamde me er niet per se voor, maar het was daarvóór gewoon echt ‘mijn plekje’ op het internet. Online had ik best wel veel volgers, alleen zat daar niemand tussen die ik ook daadwerkelijk persoonlijk kende. Dus toen klasgenootjes erachter kwamen vond ik dat heel ongemakkelijk en haalde ik alles direct offline, haha. Maargoed, uiteindelijk voelde ik na de middelbare school toch meer passie om voor de modewereld te gaan en niet voor de beautybranche.'' And so she did.


''Online had ik best wel veel volgers, alleen zat daar niemand tussen die ik ook daadwerkelijk persoonlijk kende.''

Fashion School

‘’Ik koos voor de studie Fashion Business op de TMO Fashion Business School. Daar ontdekte ik dat ik een creatieve denker ben. Ik dacht altijd dat ik dat niet was, omdat ik niet creatief ben met mijn handen. Ik vind tekenen bijvoorbeeld best leuk, maar ik ben er niet bijzonder goed in. Maar ja, creativiteit gaat zoveel verder dan alleen met je handen werken. Creatief denken bijvoorbeeld, daar ben ik goed in.’’


Daphne: Wat Anne-Floor hier zegt, raakt me direct. Ik wilde vroeger erg graag creatief zijn, maar ik kreeg vaak te horen dat ik dat niet was. Ik was inderdaad geen geweldige tekenaar en mijn knutselwerken waren ook niet erg hoogstaand, haha. Reden genoeg voor 'de maatschappij' om een kind als 'niet-creatief' te zien. Houd je van het uitwerken van creatieve ideeën? Then, my girl, you are a creative! Laat niemand je ooit nog iets anders vertellen.


''Ik dacht altijd dat ik niet creatief was, omdat ik niet creatief ben met mijn handen.''

Back to the blog: maar dan beter

Eenmaal op de hbo-studie, waar Anne-Floor steeds meer van haar talenten ontdekte, begon het weer te kriebelen om een blog te starten. Maar dan anders. Beter. ‘’Toen ik in 2010 mijn beautyblog begon, bestond Instagram volgens mij nog niet eens. Ik wist zeker dat er dit keer ‘meer’ in zou zitten en het begon te kriebelen om weer iets creatiefs voor mezelf te gaan doen.''


''In de zomer van 2018 besloot ik daarom om mijn Instagramaccount professioneler aan te gaan pakken. Zo'n 1,5 jaar deed ik dat puur als hobby. Daarna druppelden er betaalde opdrachten binnen. Ondertussen volgde ik nog steeds mijn studie met veel plezier.''


Een social media meisje

‘’In september 2019 begon ik met mijn afstudeerstage. Ik solliciteerde daarvoor bij Fashion United -een modeplatform en mediabedrijf in Amsterdam- op de functie van PR-stagiair. Ik wist niet precies wat het inhield op dat moment, maar ik had heel erg in mijn hoofd dat ik zoiets wilde gaan doen in de toekomst.’’


‘’Tijdens het gesprek met de mensen van Fashion United merkten zij op dat ik veel geschikter zou zijn voor social media in plaats van PR (public relations). Met mijn motivatiebrief, mijn Instagram en mijn CV straalde ik volgens hen ‘social media’ uit. En zo werd ik aangenomen als social media stagiair bij wat op dat moment mijn droombedrijf was.’’


Daphne: Mooi hè? Hoe Anne-Floor beschrijft dat haar weg zich uitrolde, puur door bij zichzelf te blijven. Praat over je passie, straal het uit en 'leef' het. Je hoeft niet alles zelf te doen en te bedenken. Soms helpt iemand anders je een handje. In het geval van Anne-Floor waren het de mensen bij Fashion United die haar een duwtje in de juiste richting gaven. Trust the process.
Praat over je passie, straal het uit en 'leef' het. Je hoeft niet alles zelf te doen en te bedenken.

Roeping gevonden

‘’Tijdens de stage ontdekte ik hoe leuk ik het creatieve én analytische deel aan social media vind. Mijn stage ging heel goed. Niet alleen het bedrijf was blij, óók school was enthousiast over mijn afstudeerproject. Het kwam gewoon allemaal samen en toen wist ik: hier wil ik meer mensen mee helpen. Hier ga ik mee verder.’’


Maar er speelde meer in Anne-Floor’s leven. Want óók haar Instagramaccount gericht op fashion, werd steeds populairder. ''In januari 2020 schreef ik me in bij de KvK omdat ik voor mijn Instagramaccount facturen kon gaan versturen dankzij de eerste betaalde samenwerkingen. Het inschrijven bij de KvK was eigenlijk maar een hele lage drempel. Het is niet duur en het is een kleine moeite. Ik wist dat het de juiste stap was.''


Een fashion studie: alleen voor designers?

Daphne: Nog even terug op de fashion studie, want ik ging zelf helemaal 'aan' op het verhaal van Anne-Floor. Het maakt iets bij me los waar ik al jaren niet aan heb gedacht. Ook op The Success Girl heb ik er helemaal niets over gedeeld. Toen ik na mijn middelbare school twijfelde over welke opleiding ik wilde gaan doen, heb ik me namelijk ook een tijdlang op een modeschool georiënteerd!


De TMO Fashion Business School waar Anne-Floor (en ook Claire Lucia!) op zat, kende ik nog niet. Wel heb ik het Amsterdam Fashion Institute bezocht (AMFI), omdat ik droomde van een carrière in de modewereld. Niet als ontwerpster, absoluut niet, maar wel als brand manager van een modemerk of iets dergelijks. Kwam dit idee helemaal uit mezelf? Mwah, nu ik erover nadenk was het waarschijnlijk vooral gericht op de jobs van Lauren Conrad en Whitney Port in de MTV-serie The Hills, haha.


Het idee dat ik naar die school wilde, maakte me onzeker. Ik was bang dat ik door de mand zou vallen omdat ik dus níét kon ontwerpen én omdat er op de open dag allerlei (in mijn ogen) super creatieve, excentrieke types rondliepen waarnaast ik veel te gewoontjes was. Waarom ik de opleiding uiteindelijk heb laten varen weet ik niet zo goed. Misschien een stukje intuïtie. Of praat ik mijn eigen onzekerheid van toentertijd nu goed?


Gelukkig zei Anne-Floor hierover: ''Naar die opleiding in Amsterdam heb ik ook gekeken, maar daarbij had ik het gevoel dat ik niet creatief genoeg was. Daar volgt iedereen in het eerste jaar dezelfde lessen, waardoor je veel met je handen en met ontwerpen bezig moet zijn. Daar wilde ik niet zoveel van weten, dus koos ik voor de meer commerciële kant bij TMO Fashion Business School.''


''In het eerste jaar TMO heb ik nog wel modetekenen gehad -heel lastig vak, haha-, maar dit is later ook uit het curriculum gehaald, omdat het gewoon totaal niet aansloot op de skills waar deze opleiding écht voor staat: meer de zakelijke kant. Het is ook zo dat je na de opleiding ook nog in andere branches terecht kan. Je hoeft echt niet per se in de mode te gaan werken.''


Van stagiair naar freelancer

‘’Zelf besloot ik eind 2020 dat Freelance Social Media Manager mijn droombaan zou zijn. Omdat ik met mijn fashion blog al stond ingeschreven bij de KvK, was de stap naar een tweede onderneming niet zo groot (Daphne: jaaa FLOW! Check de tweede pagina van deze post om te lezen waarom dit zo belangrijk is). Ik bedacht een naam: The Content Floor en ging aan de slag met het ontwikkelen van mijn tweede business. Ik heb er nu nog wel een parttime baantje naast, want ik ben het nog aan het uitbouwen.''


''Omdat ik met mijn fashion blog al stond ingeschreven bij de KvK, was de stap naar een tweede onderneming niet zo groot.''

Maar als haar stage op het gebied van social media management haar zo goed beviel, waarom wilde Anne-Floor dan voor zichzelf werken in plaats van binnen een bedrijf? ''Doordat ik tijdens mijn stage de social media binnen één bedrijf oppakte, ging de content die ik maakte dus ook continu over dat ene bedrijf. Ik kon daar mijn creativiteit niet helemaal in kwijt.''


''Bij alle baantjes die ik had, heb ik altijd gehad dat ik na een halfjaar dacht: nu wil ik wel weer iets anders. Nu heb ik dit geleerd, nu wil ik andere dingen leren. Dus daarom vind ik het heel leuk om social media op te pakken voor verschillende bedrijven, met verschillende strategieën. Heerlijk om daar alle variatie en creativiteit in te hebben.''


''Bij alle baantjes die ik had, heb ik altijd gehad dat ik na een halfjaar dacht: nu wil ik wel weer iets anders.''

Toch maar niet studeren

''Na mijn hbo-opleiding wilde ik doorstuderen aan de universiteit om de master Marketing Management te volgen. Ik merkte al snel dat ik door het praktische onderwijs aan het hbo eigenlijk al klaargestoomd was om aan het werk te gaan. Het voelde op de universiteit zo onnatuurlijk om allerlei kennis -die ik uit werkervaring al had opgedaan- terug te redeneren naar de universitaire theorieën die erachter zaten. En dan ook nog eens in universiteits-taal, dus een stuk moeilijker uitgelegd, haha.''


''Ik wil zeker altijd blijven leren, want ik ben absoluut nog niet uitgeleerd, maar dit was niet de vorm voor mij. Toen ik de knoop doorhakte om met de universiteit te stoppen, kon ik dat ook vrij makkelijk achter me laten. Ik had vooraf heel erg mijn zinnen op deze studie gezet, maar eenmaal begonnen met het studiejaar voelde het gewoon niet goed. En bovendien, stoppen met de master aan de uni betekende tegelijkertijd het begin van mijn tweede onderneming. Weet je.. Het had gewoon zo moeten zijn.''


That’s the spirit, girl!

Part #2: Q&A

Na ons gesprek over Anne-Floor’s Success Story, stelde ik haar nog een aantal losse vragen.


Van jouw hele verhaal, wat was je grootste ‘up’ en wat was je grootste 'down'?

''Ik denk dat mijn grootste up de stageperiode bij Fashion United is die zo goed ging. Ik zat zo lekker op mijn plek. Ik heb een prijs gewonnen voor mijn afstudeerstage en vanuit school kreeg ik een heel hoog cijfer. Daar ben ik trots op.''


''Maar daar is ook direct een tegenhanger, mijn grootste down. Ik heb enorm last van imposter syndroom en dat beperkt me soms nog best wel. Ik kan heel intens in gedachten terechtkomen als: Waarom doe ik dit nu eigenlijk? Kan ik dit wel echt? Kunnen andere mensen het niet veel beter?’’


‘’Ik zou graag veel meer op mijn eigen kracht willen vertrouwen.''


''Ik heb enorm last van imposter syndroom en dat beperkt me soms nog best wel.''

Hoe was je als klein meisje?

‘’Een stuk meer verlegen dan dat ik nu ben. Ik zou mezelf niet echt beschrijven als een typische extrovert of introvert. Eerder een beetje ertussenin en op sommige momenten net wat meer introvert, haha. Ik ben wel echt opener geworden. En ik was vroeger heel erg ijverig. Ik vond leren heel leuk, dus ik was daar heel actief in en ik vond het fijn om op mezelf te zijn.’’


‘’Ik denk dat ik het succes van mijn Instagram en andere creatieve ideëen grotendeels te danken heb aan het feit dat ik altijd graag lekker op mezelf was. Zo heb ik me bijvoorbeeld compleet op de blog kunnen storten na schooltijd, terwijl anderen misschien sneller met iemand zouden afspreken.’’


Het klinkt alsof je nooit heel erg getwijfeld hebt over het pad dat je bewandelt. Het klinkt alsof de weg zich in de loop der tijd voor je ontvouwde. Klopt dat?

‘’Ja, zo is het wel een beetje. Ik heb altijd geweten dat ik iets met mode wilde doen en daarna begon ik me ook steeds meer in marketing te interesseren. Pas later wist ik dat ik iets met social media wilde gaan doen. Ik heb eigenlijk continu op mijn wensen en ideeën van dat moment ingespeeld. Zo vond ik gaandeweg altijd wat bij me paste op dat moment.’’


''Ik heb continu op mijn wensen en ideeën van dat moment ingespeeld.''

Ik kan me voorstellen dat je omgeving, bijvoorbeeld je vriendinnen, er niet altijd zin in hebben om je te helpen met foto's voor Instagram. Hoe pak je dit aan?

‘’Ik heb geluk met mijn omgeving. Mijn ouders, mijn zusje en mijn vriend vinden het allemaal leuk. Het afgelopen jaar heb ik er ook nog eens veel meer mijn plek in gevonden met een paar goede vriendschappen via Instagram. Dankzij onze gedeelde interesse kunnen we lekker met elkaar op stap en foto's maken. Zo hoef ik me helemaal niet schuldig te voelen, want we doen het omdat we het allemaal leuk vinden.’’


Vind je het nog weleens ongemakkelijk om foto's te maken in het openbaar?

‘’Eerst heel erg, haha, maar nu 90% van de tijd niet meer. Maar ik moet eerlijk zeggen, op de dagen dat ik een vrij lege sociale batterij heb en ik het liefst thuis wil zijn, dan kan het wel ongemakkelijk voelen. Mensen kijken toch en ze maken soms opmerkingen. Maar ik weet ook: die mensen zijn mij al binnen 5 minuten vergeten. Dus ja, ik zou wel gek zijn om het daarvoor te laten.’’


''Die mensen zijn mij al binnen 5 minuten vergeten. Dus ja, ik zou wel gek zijn om het daarvoor te laten.''